Πως δημιουργείται το κερί στο αυτί;

Το βύσμα κυψέλης (όπως αλλιώς λέγεται το κερί στο αυτί) είναι ένα υδρόφοβο μείγμα εκκρίσεων αποκρινών και σμηγματογόνων αδένων με απεπτωκότα επιθήλια (κερατίνη), τρίχες και σκόνη. Η σύστασή του είναι όξινη (pH 6,15) και κληρονομείται ως μεντελειανό χαρακτηριστικό με υγρή και ξηρή μορφή (η υγρή επικρατεί).

Βύσμα στο αυτί

Κερί στο αυτί

Τι συμπτώματα προκαλεί το κερί στο αυτί;

Πολύ συχνά θα προσέλθει ο ασθενής σε ένα ΩΡΛ ιατρείο παραπονούμενος πως “βούλωσε το αυτί μου” . Η πιο πιθανή αιτία είναι το κερί στο αυτί. Ο ασθενής αναφέρει πως ελαττώθηκε η ακοή του και τις περισσότερες φορές μετά από ένα μπάνιο ή το κολύμπι. Αυτό συμβαίνει γιατί το νερό του ντους ή της θάλασσας απλά φουσκώνει το ήδη υπάρχον βύσμα.

Συχνά, λοιπόν, προκαλεί

• αίσθημα απόφραξης,
  • βαρηκοΐα αγωγής,
  • εμβοές και
  • αίσθημα πληρότητος.
  • σπάνια, μπορεί να έχουμε ίλιγγο ή και βήχα.
Κερί

Τι άλλο μπορεί να έχω όμως εκτός από κερί στο αυτί;

Τα ίδια συμπτώματα προκαλούν:

• Το ξένο σώμα.
  • Η αποφρακτική κεράτωση έξω ακουστικού πόρου.
  • Οι εξοστώσεις.
  • Το οστέωμα.

Γιατί βγάζω τόσο κερί και γιατί τόσο συχνά;

Πολλοί ασθενείς ταλαιπωρούνται χρονίως από πολύ συχνές υποτροπές βαρηκοΐας ή ενόχλησης λόγω βύσματος στο αυτί τους. Αυτοί είναι ασθενείς που επανέρχονται πολύ συχνά στο ΩΡΛ ιατρείο για καθαρισμό κεριού. Συνήθως, το αίτιο είναι η διαταραχή αυτοκαθαρισμού του αυτιού.

Αυτό οφείλεται σε έναν από τους παρακάτω λόγους:

• Χρήση μπατονέτας.
  • Συγγενείς / επίκτητες στενώσεις του έξω ακουστικού πόρου.
  • Εξοστώσεις και οστεώματα.
  • Χρήση ακουστικού βαρηκοΐας.

Πως αφαιρείται; Πως γίνεται ο καθαρισμός;

Παλαιότερα, που ο καθαρισμός γινόταν με πλύση, συστήνονταν σταγόνες λαδιού (baby oil ή mineral oil) προ της βραδινής κατάκλισης μερικές μέρες πριν την επίσκεψη στο ιατρείο. Σήμερα, δεν υπάρχει ανάγκη για τέτοια προετοιμασία.  Χρησιμοποιώντας σύγχρονες συσκευές αναρρόφησης και ειδικά μικροσκόπια, ο καθαρισμός γίνεται με  ήπια αναρρόφηση, χωρίς ενόχληση, χωρίς πόνο. Εάν το κερί είναι σκληρό, ξηρής σύστασης προτιμούμε την αφαίρεση με ειδικό άγκιστρο (hook). Και πάλι όμως προτεραιότητά μας είναι η ασφάλεια του ασθενούς και η αφαίρεση του βύσματος χωρίς ενόχληση ή τραυματισμό.