Τι είναι η διάτρηση τυμπάνου;

Η διάτρηση του τυμπανικού υμένα του αυτιού είναι απλούστερα μια τρύπα στο τύμπανο (δηλαδή στον τυμπανικό υμένα).

Η τρύπα κλείνει αυτόματα χωρίς θεραπεία σε ποσοστό 99%. Είναι καλή ιδέα, ωστόσο, να δείτε έναν ΩΡΛ εάν πιστεύετε ότι έχετε διάτρηση τυμπάνου, καθώς μπορείτε να προλάβετε προβλήματα, όπως λοιμώξεις του αυτιού.

Τι συμπτώματα προκαλεί;

Συνήθως προκαλείται:

• ξαφνική ελάττωση ακοής – μπορεί να δυσκολευτείτε να ακούσετε ήχους ή η ακοή σας μπορεί να είναι ελαφρώς σιγασμένη
  • πονοκέφαλος ή πόνος στο αυτί σας
  • κνησμός στο αυτί σας
  • διαρροή υγρού από το αυτί σας (ωτόρροια)
  • βουητό στο αυτί σας (εμβοές)

Τα συμπτώματα συνήθως θα περάσουν όταν το τύμπανο σας έχει επουλωθεί ή αντιμετωπιστεί οποιαδήποτε λοίμωξη.

Ακολουθεί εικόνα ασθενούς με ρήξη τυμπάνου.

Ρήξη τυμπάνου

Διάτρηση τυμπάνου

Δείτε έναν εξειδικευμένο ΩΡΛ εάν:

• νομίζετε ότι έχετε ρήξη τυμπάνου, έχετε ήδη δει έναν γιατρό και τα συμπτώματά σας δεν είναι καλύτερα μετά από μερικές εβδομάδες.
  • έχετε νέα συμπτώματα (όπως πόνο στο αυτί, πυρετό, κνησμό ή ωτόρροια υγρού από το αυτί σας)

Το τύμπανο σας επουλώνεται συνήθως χωρίς θεραπεία εντός εβδομάδων, αλλά ένας έμπειρος ΩΡΛ μπορεί να ελέγξει για λοίμωξη (που μπορεί να χρειαστεί θεραπεία) και να σας μιλήσει για το πώς μπορείτε να φροντίσετε το αυτί σας. Απαιτείται ωτομικροσκόπηση, δηλαδή, εξέταση του αυτιού με ειδικό μικροσκόπιο.

Στην εικόνα φαίνεται ο τυμπανικός υμένας νεαρής ασθενούς που υπέστη κακοποίηση και επήλθε ρήξη τυμπάνου.

Διάτρηση τυμπάνου

Ρήξη τυμπάνου

Ποιές είναι οι συχνότερες αιτίες που προκαλούν διάτρηση τυμπάνου

Συνήθως μια ρήξη τυμπάνου μπορεί να επέλθει από:

• λοίμωξη του αυτιού (η λεγόμενη και ωτόρροια)
  • τραυματισμό στον τυμπανικό υμένα, όπως ένα χτύπημα στο αυτί σας
  • από ξένο σώμα ή κάκωση από αντικείμενο (όπως οι μπατονέτες).
  • αλλαγές στην πίεση, όπως κατά την πτήση ή τις καταδύσεις
  • έναν ξαφνικό δυνατό θόρυβο, όπως έκρηξη.

Πως αντιμετωπίζεται η διάτρηση τυμπάνου;

Μια τραυματική πχ τρύπα στον τυμπανικό υμένα, δεν χρειάζεται πάντα να θεραπεύεται και επουλώνεται μόνη της μέσα σε λίγες εβδομάδες.

Οι συνήθεις οδηγίες για αποφυγή μόλυνσης είναι:

• μην βάζετε τίποτα στο αυτί σας, όπως βαμβάκι (εκτός εάν σας το συστήσει γιατρός)
  • αποφύγετε το νερό στο αυτί σας – μην κολυμπάτε και προσέχετε ιδιαίτερα όταν κάνετε ντους.
  • προσπαθήστε να μη φυσάτε τη μύτη σας πολύ δυνατά, καθώς αυτό μπορεί να βλάψει το τύμπανο σας.
  • μπορείτε να πάρετε παυσίπονα, όπως παρακεταμόλη ή ιβουπροφαίνη για να ανακουφίσετε τον πόνο εάν χρειαστεί (μην χορηγείτε ασπιρίνη σε παιδιά κάτω των 16 ετών)
  • εάν έχετε λοίμωξη στο αυτί που προκαλείται από ρήξη τυμπάνου, ο ΩΡΛ σας μπορεί να συνταγογραφήσει αντιβιοτικά.
  • εάν η τρύπα στο τύμπανό σας είναι μεγάλη, ή δεν επουλωθεί σε μερικές εβδομάδες, ο ο ΩΡΛ σας μπορεί να συστήσει χειρουργική επέμβαση για την αποκατάσταση της ρήξης τυμπάνου.

Οι παρακάτω συμβουλές μπορεί να σας βοηθήσουν να αποφύγετε την καταστροφή του τυμπάνου σας:

• συμβουλευτείτε έναν γιατρό για θεραπεία εάν έχετε συμπτώματα λοίμωξης του αυτιού για περισσότερο από 2 ή 3 ημέρες.
  • μην σπρώξετε τίποτα βαθιά στα αυτιά σας, κυρίως τη μπατονέτα.
  • προστατέψτε κατάλληλα το αυτί εάν συχνά εκτίθεστε σε δυνατούς θορύβους.
  • κατά την πτήση, δοκιμάστε να καταπιείτε, να χασμουρηθείτε, μασήστε τσίχλες κατά την απογείωση και την προσγείωση.